VIP-nieuws

Beep for help

30 november 2023, door het VIP-team

Beep for Help heeft een nieuw kantoor: Zeilstraat 44-46, 1075 SJ Amsterdam. Buurtbewoners kunnen binnenlopen en bij de balie informatie vragen over mogelijke niet-medische hulp in de thuissituatie. Beep for Help is in 2022 gestart als initiatief van een arts en een wiskundige, die in hun eigen familie merkten dat ouderen die thuiswonen meer diverse hulpvragen hebben dan bij het gebruikelijke aanbod mogelijk is. De hulp is ook gericht op ontlasting van de mantelzorgers.

Wat is het aanbod van Beep for Help

Beep for Help biedt direct hulp aan huis, met nadruk op flexibele en snelle hulp. Het streven is dat de hulp, indien gewenst, binnen een uur geboden wordt. De hulp kan eenmalig en snel zijn, bijvoorbeeld een bril ophalen bij de opticien of in huis een kleine reparatie uitvoeren. Daarnaast kunnen langer durende klussen aangevraagd worden: het huis opruimen, schoonmaken, snoeien in de tuin. Samen wandelen, begeleiden naar het ziekenhuis, koken (voor meerdere dagen), boodschappen of de was doen zijn ook mogelijk,

De helpers van Beep for Help

Er zijn vijf fulltimers en nog een aantal parttimers werkzaam, deze zijn in dienst van Beep for Help en ontvangen een eerlijk loon, pensioen en vakantiegeld. Allen hebben een VOG-verklaring en krijgen periodiek interne trainingen. Op de planning staan bijvoorbeeld een training over veiligheid voor de helpers en een workshop snoeien. De medewerkers hebben verschillende deskundigheden: schoonmaken, tuinieren, klussen, begeleiding en zorg. De medewerkers doen alles op de fiets/e-bike, ze hebben geen auto. Als er vervoer per auto gevraagd wordt, dan gebeurt dit met de auto van de cliënt.

Hoe kan de hulp aangevraagd worden

Buurtbewoners kunnen binnenlopen, telefonisch hulp aanvragen tel. 020 – 224 6005 of via de mail klantcontact@beepforhelp.nl. Het meest gebruikelijk is dat de hulp wordt aangevraagd en afgestemd via de website beepforhelp.nl of via de app. Bij terugkerende hulp, bijvoorbeeld schoonmaken van het huis, kan niet gegarandeerd worden dat altijd dezelfde helper zal komen. Dit hangt samen met de nadruk die gelegd wordt op flexibele en snelle hulp.

Wat zijn de kosten van de hulp van Beep for Help

Het startbedrag van hulp is altijd € 3,60. Dit wordt gebruikt voor de basiskosten van het bureau. Daarna wordt per minuut betaald: € 0,36 per minuut. De hulp kan voor meerdere uren maar ook per kwartier geboden worden. Om enkele voorbeelden te geven. Het eerste uur kost € 25,20. Drie uur hulp komt op € 68,40. Een kwartiertje kan voor € 9,00. De betaling verloopt via iDeal of creditcard of digitaal met een factuur via de mail. De aanvraag en betaling kan ook door kinderen of familie van een oudere gedaan worden.

Het logeerhuis

30 november 2023, door het VIP-team

Het logeerhuis is een veilige plek met toezicht en hulp voor buurtbewoners en Amsterdammers, waar zij overdag, ’s-avonds, in het weekend en/of ’s-nachts kunnen verblijven, wanneer het thuis even niet gaat of om hun mantelzorger te ontlasten. Een plek waar de medewerkers de zorg van de mantelzorger tijdelijk overnemen, maar ook zorgen voor de kwetsbare buurtgenoot thuis. Je kunt in het logeerhuis eten, drinken en slapen. Er zijn 12 aangepaste kamers. Om er te kunnen verblijven heb je een WMO-indicatie nodig (er moet een medische reden zijn) verkrijgbaar bij het Sociale Buurtteam. Daarnaast betaal je een eigen bijdrage van € 20,- per dag, houd je je eigen huisarts en neem je de eigen thuiszorg mee. Eventueel kan de mantelzorger ook meekomen. 

De kosten worden gefinancierd uit een fonds waarin pensioenfondsen investeren. De eigenaar van Tolstraat 75 is een genereuze eigenaar die het initiatief ruimschoots faciliteerde. De Stichting Logeerhuizen Amsterdam is onderaannemer van thuiszorgorganisatie Cordaan.

Meer informatie:

Het Logeerhuis

Tolstraat 75

1073 RZ Amsterdam

020 2134550

Clientenbelang

26 augustus 2023, door Carmen Baank

Recentelijk woonde ik bij Vitae Valerius een bijeenkomst bij over Cliëntenbelang:

Erica en Marion, beiden (zorg)professionals bij Cliëntenbelang Amsterdam kwamen vertellen over de Ondersteuning die Cliëntenbelang biedt aan alle Amsterdammers van jong tot oud, die te maken krijgen met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO, Zorgverzekeringswet (ZVW) of de Wet Langdurige Zorg (WLZ). Deze wetten liggen (soms) in elkaars verlengde. Om in aanmerking te komen voor WLZ is een indicatiestelling nodig die verstrekt wordt door Centraal Indicatie Zorg (CIZ).

Welnu, bij het opgang brengen van een indicatie-aanvraag ondersteunt Cliëntenbelang Amsterdam. WMO, ZVW en WLZ hebben hun eigen werkterrein: WMO is gericht op zorg aan huis (huishoudelijke hulp, ondersteuning, aanvraag hulpmiddelen); bij WLZ gaat het o.a. om langdurige zorg thuis of zorg in een zorginstelling; bij ZVW gaat het over persoonlijke verzorging en verpleging. Erica vertegenwoordigt de WMO /ZVW en Marion de WLZ.

Cliëntenbelang geeft onafhankelijke cliëntondersteuning wanneer je vastloopt bij het regelen van zorg of voorzieningen. Het is een veilige organisatie omdat deze onafhankelijk werkt van gemeente en zorgaanbieders. Dus Cliëntenbelang biedt geen zorg of hulp aan maar kijkt wat je nodig hebt aan zorg en hulpmiddelen en waar je recht op hebt: het gaat om informatie geven en ondersteunen bij het aanvragen van een voorziening. Ook komen De cliëntondersteuners op verzoek bij je thuis. Een beroep doen op adviseurs van Cliëntenbelang Amsterdam is gratis. Bij gebruikmaking van bijv. inzet van huishoudelijke hulp via de WMO betaal je een vaste bijdrage van rond de 15 euro per maand. De bijdrage bij gebruikmaking van de WLZ is inkomensafhankelijk…

Telefoon: 020 7525100

E mail: info@clientenbelangamsterdam.nl

Website: cliëntenbelangamsterdam.nl

Jaap_Admiraal
Minerva_Boeken
Delen_Bank
De_Jong_Groep
Metamorfose
Imagine
Mulder-ZoW
Van Avezaath Beune
Frits Stolk Antiek
Landorette_Banstraat
Security Shop
Naastenwijzer
Restaurant_Maru
Brummel_en_Beuk
Jules_en_Juliette
Jumbo
Kunsthuis_Amsterdam